Concept Space na warsztatach Senso Lab

VLM_07
Jak zaprojektować biuro, by pracownicy czuli się w nim dobrze?
30 czerwca 2018
Projekt wnętrza
Informacja dotycząca zasad przetwarzania danych przez Concept Space Sp. z o.o.
25 października 2018

BIURA ZORIENTOWANE NA PRACOWNIKÓW

„Najważniejsi są dla nas ludzie, którzy tworzą organizację. To oni budują wartość firmy” – taką treść można odnaleźć na stronach internetowych większości firm. To tylko slogan, czy faktycznie za taką deklaracją idą konkretne działania? Jakie wyzwania stawia przed pracodawcami zmieniający się rynek pracy? Jak wpływa na zmiany w podejściu do aranżacji biur?

Networking – podążanie za zmianą

Niskie bezrobocie, nowe pokolenia na rynku pracy i dynamiczny rozwój nowych technologii formułują nowe wyzwania dla pracodawców. Metody zarządzania i narzędzia, które do niedawna się sprawdzały, nie są już aktualne. Drogą do uzyskania kompleksowej, interdyscyplinarnej wiedzy o charakterze tych przemian i kierunku ewolucji trendów są spotkania networkingowe. Ich celem spotkań jest wzmocnienie pracodawców w roli świadomych przywódców, przeprowadzających swoje firmy przez czas intensywnych zmian. Przykładem takiej inicjatywy jest zainicjowana niedawno seria spotkań organizowanych przez Senso.Lab, mających na celu ułatwienie pracodawcom dostosowania ich środowiska biznesowego do nowych oczekiwań pracowników. 

Kierunek: innowacyjne, otwarte biuro

Pierwsze spotkanie odbyło się 15 czerwca w Warszawie w siedzibie firmy Kinnarps. Gościem jednego z paneli dyskusyjnych była Monika Szawernowska, Prezes Zarządu pracowni architektonicznej Concept Space. Dyskusja toczyła się wokół rosnącej roli, jaką pełni biuro w procesie pozyskiwania i utrzymywania pracowników.

Dla 80% pracowników jakość biura jest równie ważna, jak zarobki. To jasny sygnał dla pracodawców – jeżeli chcesz mieć najlepszy zespół, zadbaj o to, by mieć najlepsze biuro. Co ważne, najlepsze nie musi znaczyć najdroższe – przekonuje Szawernowska.

Podstawowym wyzwaniem jest dostosowanie aranżacji powierzchni do specyfiki firmy i branży, w jakiej działa. Nie ma rozwiązań uniwersalnych. Inne oczekiwania w tym zakresie będzie miała kancelaria prawna (choć również konserwatywne branże coraz przychylniejszym okiem patrzą na nowe trendy w aranżacji), a inne – spółka IT, której pracownicy często z własnej inicjatywy proponują nowatorskie, niespotykane w innych firmach rozwiązania wystroju i wyposażenia wnętrza. Z reguły im bardziej kreatywna i innowacyjna branża, tym ostrzejsza walka o najlepszych pracowników, a co za tym idzie – większa otwartość na nietypowe rozwiązania aranżacyjne.  

Na całym świecie przedsiębiorstwa próbują dostosować się do zachodzących zmian technologicznych i demograficznych, więc wiele już powiedziano na temat korzyści płynących z nowego podejścia do miejsca pracy, przedstawiając liczne argumenty. W najnowszym raporcie Leesmana stwierdzono wręcz, że oparta na aktywności organizacja środowiska pracy „charakteryzuje te organizacje, które otwarcie i świadomie wkraczają w erę bezprecedensowej transformacji biznesowej”. Kinnarps, jako ekspert w dziedzinie wyposażenia przestrzeni pracy, przy okazji realizowanych projektów ma codziennie do czynienia ze zmianami, zachodzącymi w środowisku biznesowym w różnej skali i stąd nasza współpraca w ramach cyklu spotkań Organizacje Sensotwórcze, aby podzielić się naszymi spostrzeżeniami oraz narzędziami, które mogą tę przemianę ułatwić zarówno managerom, jak i całym zespołom.

 

Priorytetem jest człowiek – pracownik, któremu biuro ma służyć, tworzyć klimat kreatywnej pracy i wspierać go w efektywnym wykonywaniu codziennych zadań. Najważniejsza jest funkcjonalność i ergonomia. Zdarzają się niezmiernie efektowne projekty, które być może zachwycają obserwatorów, ale irytują pracowników – są niepraktyczne i nie spełniają swojej funkcji. Czy to znaczy, że trzeba wybierać pomiędzy atrakcyjnym a praktycznym biurem?

Estetykę i funkcjonalność z powodzeniem da się połączyć. Rzecz w tym, by forma nie przysłoniła treści. Biuro to przede wszystkim miejsce pracy i na każdym etapie projektowania wszyscy muszą o tym pamiętać – zarówno architekci, jak i klient – tłumaczy Monika Szawernowska. 

Podstawowym wyzwaniem dla architektów jest projektowanie przestrzeni, która odzwierciedla zmiany w podejściu pracodawców do pracowników. Układy hierarchiczne, zamknięte, budujące dystans są uważane za archaizm. Coraz bardziej popularnym trendem jest budowanie struktur otwartych, w których każdy ma bezpośredni dostęp do przełożonych i zarządu. W tak zarządzanych firmach pracownicy są bardziej efektywni, czują się docenieni przez swoich szefów. O byciu liderem decyduje nie wizytówka i imponujący gabinet, a umiejętność bycia przywódcą i charyzma. Zmiany w projektowaniu biur odzwierciedlają tę tendencję – rezygnuje się z układu gabinetowego na rzecz przestrzeni otwartej z różnej wielkości salami do spotkań, budkami telefonicznymi do swobodnego prowadzenia rozmów i rozbudowaną częścią wspólną. Taki układ sprzyja socjalizacji i umożliwia szybki, bezpośredni kontakt. Zyskują również klienci firmy – procesy są bardziej efektywne i zajmują mniej czasu. Szybki brainstorming? Nie ma problemu, można go przeprowadzić spontanicznie, gdy jest taka potrzeba. Bez konieczności umawiania się z zamkniętym w gabinecie szefem za pośrednictwem jego asystenta.   

Trendy w aranżacji

Nie wszystko, co jest modne na świecie, sprawdza się w Polsce. Tak jest na przykład z mobilnymi stanowiskami pracy.

Teoretycznie zmiana charakteru pracy na bardziej mobilną i elastyczną usprawiedliwia wprowadzanie w biurach tymczasowych stanowisk, rezerwowanych w razie potrzeby i wykorzystywanych przez wiele osób. W Polsce ta metoda jednak nie sprawdza się najlepiej. Polacy lubią mieć własne biurko, na którym mogą postawić zdjęcie dzieci czy ulubiony gadżet. To dowód na to, że trzeba ostrożnie i krytycznie podchodzić do kopiowania wzorców popularnych w innych krajach – podkreśla Monika Sżawernowska.

Co w takim razie się sprawdza? Coraz więcej firm decyduje się na rozbudowę części wspólnych, których głównym zadaniem jest podniesienie poziomu satysfakcji pracowników. Pracodawcy inwestują w nowoczesne, kompletnie wyposażone kuchnie, strefy relaksu, kafeterie z dobrym ekspresem i najwyższej jakości kawą, strefy chilloutu, playroomy czy fitroomy, w których w przerwie można skorzystać z zajęć jogi czy odprężyć się na bieżni. Firmom zależy, by maksymalnie „udomowić” biuro – stworzyć w nim przyjazną atmosferę, w które pracownik będzie się czuł jak u siebie. Coraz więcej pracodawców inwestuje w wysokiej jakości meble, zwiększające efektywność pracowników i redukujących zmęczenie. Pojawiają się elektrycznie regulowane biurka i ergonomiczne siedziska. Dobrze zaaranżowane biuro powinno uwzględniać możliwość częstych zmian pozycji przy pracy – z badań wynika, że w trakcie ośmiu godzin pracy zaledwie dwie pracownik spędza w trakcie pracy indywidualnej za biurkiem. Reszta to spotkania, praca zespołowa, rozmowy telefoniczne. To kolejny argument na rzecz przestrzeni otwartych – są lepiej dostosowane do profilu pracy. 

Tempo zmian w podejściu do aranżacji biur jest duże, aby za nim nadążyć, trzeba być nieustannie na bieżąco. Dlatego warto korzystać z wiedzy osób, które profesjonalnie zajmują się projektowaniem wnętrz biurowych.

Współpraca z doświadczonym architektem to bezpieczeństwo, oszczędność czasu i pieniędzy. Każdy projekt szyjemy na miarę potrzeb, wspieramy klientów na każdym etapie procesu – od pierwszych konsultacji do odbioru gotowej przestrzeni. Wiemy, jak zrealizować priorytety klienta oferując mu atrakcyjne rozwiązanie, respektujące jego budżet – przekonuje Monika Szawernowska z Concept Space.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *